Simon Sinek: Začněte s PROČ

Obálka knihy Začněte s proč
Obálka knihy Začněte s proč

Takhle knížka mi dala fakt hodně. Ale přečíst ji bylo peklo. Jak kdybych přebíral balíček studentské směsi s nevyváženým poměrem rozinek a oříšků. O mé oblíbené kešu by se nepodělila ani průměrná rodina.

Začněte s proč od Simona Sineka totiž trpí typickým neduhem amerických knih o úspěchu. Hustota podnětných myšlenek je podobná osídlení amerického venkova – jedna farma a pak dvě hodiny jízdy nenarazíte ani na krávu. Možná by to bylo v pořádku, kdyby omáčka okolo byla zajímavá a chytlavá, ale Sinek prostě dokolečka dokola opakuje ty stejné příklady: Apple, Microsoft, Apple, bratři Wrightové, Apple, Wal-Mart a… nezapomněl jsem na Apple?

Ani to by ovšem nemuselo vadit, kdyby Sinek uměl psát. Bohužel miluje dlouhé, hutné odstavce, které se s jeho tendencí k opakování sebe sama stávají postupem ještě nudnějšími. Mít ta kniha o 150 stránek méně, ušetřím si asi 5 hodin života k realizaci vlastního PROČ. A že by to vyškrtat šlo úplně s přehledem.

Začněte s proč

Konec hany. Proč je podle mě tahle knížka super?

Představte si, že váš život – a je jedno jestli osobní nebo pracovní – je road trip. Víte, CO děláte – jezdíte autem od místa k místu. Víte, JAK to děláte – jezdíte autem, spíte pod stanem/v motelu, možná si o tom vedete blog. Tušíte ale, PROČ to děláte? Chcete poznat svět? Zažít svobodu? Jak to koresponduje s vašimi životními cíli, přáními a tužbami?

Většina firem (i lidí) zná své CO a JAK. Je to to, co dělají každý den. Ale mnozí – a já patřím mezi ně – ze zřetele ztratili svůj důvod, proč se vůbec pachtí k cíli (pokud nezapomněli i na něj).

A proto: začněte s proč. Zeptejte se sami sebe, v co věříte a proč v to věříte. A pak si udělejte audit toho všeho, co a jak děláte. A ptejte se: jak mě to posouvá k mému proč?

Pro tento účel Sinek přichází s tzv. celerovým testem. Kdyby vaše PROČ byla víra ve zdravý životní styl, bylo by to, CO se právě chystáte udělat, celerem nebo čokoládovou tyčinkou? Jednoduché jako facka.

Ogilvy to řekl dřív

Jestliže jste někdy přičuchli k reklamě, asi jste někdy četli něco od Davida Ogilvyho. Nebo aspoň něco o něm. Jeho metody jsou v dnešní době a zejména pro freelancery dost nepoužitelné (všichni chtějí práci nejlépe včera a požadavek na týdenní pobyt ve firmě reagují se zděšením), ale jedna obecná věc bude platit vždycky: neprodáváte vrtačku, ale díru ve zdi; neprodáváte dobré jídlo v restauraci, ale zážitek s blízkými; neprodávám reklamní texty, ale zvýšenou šanci na úspěch.

Sinek tuto starou pravdu – že nekupujeme CO, ale PROČ – balí do nového kabátku, přihazuje pár zajímavých příkladů z reality a vše polopaticky zasazuje do kontextu. A knihu cílí na širší skupinu lidí, takže nám reklamářům ulehčuje další práci.

Co jsem si z toho odnesl já

  • Donutil jsem se zamyslet nad vlastním PROČ.
  • Ujasnil jsem si, že jsem skvělý člověk typu JAK.
  • Zjistil jsem, že CO k dosažení mého PROČ obvykle není jen jedno, a že se mohu vydat různými cestami. I vícero najednou.

Co si z toho odnesete vy

  • Vyjádřit své PROČ slovy je těžké – žene ho jiná část mozku než ta pro řeč, takže při vysvětlování skončíte u CO a vnitřně vám to nebude štymovat. Není nutno panikařit, je to normální. (Česky: lásku ke svému partnerovi budete někomu jinému vysvětlovat jeho talenty, smyslem pro humor, schopností opravit kohoutek; vnitřně ale víte, že ho milujete jen proto, že vám prostě tak nějak sedí.)
  • Schopnost uvědomit si své PROČ rozlišuje mezi vůdci (= formálními autoritami) a těmi, co vedou (= přirozenými autoritami).
  • Přesvědčení, že Sinek je iOvce.

Pokud jste dyslektici, máte rádi své nervy nebo si prostě chcete ušetřit sedm hodin života… here you are. Protože navzdory horší formě je obsah stále super:

 

Simon Sinek: Začněte s PROČ. V překladu Evy Nevrlé vydal v roce 2013 Jan Melvil Publishing. Knihu jsem zabavil při blogerské snídani internetového knihkupectví Martinus.cz a divím se, že jsem ji nepřečetl dřív.

Autor: Jan Kadlec

Hodně čtu a nechávám si říkat Jane.

2 komentáře na „Simon Sinek: Začněte s PROČ“

  1. Vystihl jsi to přesně, knihu jsem taky četla a mám na to vesměs stejný pohled. Sice je v té knize hrozně moc omáčky (ten příměr ke studentské směsi je fakt trefný, mimochodem), ale zároveň jsem se z ní dozvěděla několik vážně zásadních a užitečných věcí, takže výsledný dojem mám nakonec spíš pozitivní.

Komentáře jsou uzavřeny.