Jan Řezáč: Web ostrý jako břitva

Jan Řezáč: Web ostrý jako břitva
Jan Řezáč: Web ostrý jako břitva

Píšu texty pro weby. To znamená, že se okolo webů docela dost motám. A pro člověka, který se okolo webů motá, je prakticky nemožné neznat jméno Jan Řezáč (nebo neslyšet jeho smích).

Bylo mi tedy jasné, že od knihy, kterou Honza psal docela dlouho (zhruba jak já diplomku :)), můžu čekat něco velmi svérázného.

No nezklamal jsem se.

Nenechte se odradit cenou

Web ostrý jako břitva je na české poměry velmi drahá kniha. Za 695 Kč dostanete sešit o rozměrech středoškolské učebnice dějepisu, +- 200 stran. Navíc je tam spousta obrázků, takže obsahu samotného je tam tak na dlouhý zimní večer.

Když mě ale jako čtenáře z cílové skupiny knihy – tj. webdesignéři a zadavatelé webů – bude zajímat přínos, říkám si, že ta knížka je za hubičku. Počítejte se mnou.

Aspoň trochu slušný web pro firmu, která to s internetem myslí vážně, nepořídíte pod 20 tisíc korun. Za 695 Kč a asi 6 hodin času na čtení získáte návod, jak webdesignérovi zadat práci a komunikovat s ním tak, abyste za dva roky nevyplácli dalších 20 litrů na nový web, u kterého se poučíte z chyb.

To je moc fajn.

A teď si k tomu připočtěte, že k parádně zpracované tištěné knize dostanete e-book zdarma.

A k e-booku knihu papírovou.

Učebnice pro dospělé

Web ostrý jako břitva jsem přirovnal k učebnici. Schválně. Protože ona to tak trochu učebnice je.

Jenže je moc hezky zpracovaná.

Řezáč se nebabrá v omáčce. Jde k věci, texty mají ráz, nechybí náznaky humoru.

Hlavní obsah je graficky moc pěkně upravený. Rychle si uděláte přehled, víte, co od kapitoly čekat, důležité věci jsou zvýrazněny.

I mistr tesař se ale někdy utne.

Tu ujede čárka, tu chybí mezera za tečkou. Odkázat v QR kódu, který Průměrný Čtenář bude skenovat telefonem, na video, které na telefonu přehrát nejde, je detail, na který myslí málokdo.

Občas je na stránce informací moc: hlavní obsah, poznámky pod čarou, tipy a anekdoty označené žiletkou, citáty významných osobností českého internetu. Do toho ilustrace. Oči těkají sem a tam, soustředění je narušeno, nit se trhá.

U některých poznámek pod čarou neumím odhadnout cílovou skupinu – i začínající webdesignér tuší, že wireframe je drátěný model. Ale nejsem si jist, jestli taková vysvětlivka něco řekne i zadavateli. A podobných drobností tam je více.

Má váš web vydělávat? Naostřete ho.

Pokud jste ve firmě zodpovědní za pořízení webu, který má i praktičtější ambice než potěšit oko pana ředitele, Web ostrý jako břitva vás rychle, příjemně a česky uvede do světa webdesignu. Poví vám, na co si dát pozor, jak se s designérem bavit a jak mu vytvořit zadání, ze kterého ani jeden nezšedivíte.

Jestli weby, které by ideálně měly vydělávat, tvoříte, Web ostrý jako břitva vám poskytne základy pro plánování práce, komunikaci s klientem a přípravu prkna, na kterém budete kreslit. Nedozvíte se nic o grafických trendech nebo jak ve Photoshopu udělat to či ono. Zavedete ale do své práce řád – a to je asi to jediné, co se v oboru nemění. A pokud máte paměť lepší než zlatá rybička, začnete navrhovat přívětivější a použitelnější weby.

Kniha by tedy ve vaší knihovničce neměla chybět. Stejně jako organizace a zdravý rozum při práci.

 

Jan Řezáč: Web ostrý jako břitva. V roce 2014 vydalo nakladatelství Baroque Partners, kterému (a Honzovi taky) děkuji za recenzní výtisk.

Autor: Jan Kadlec

Hodně čtu a nechávám si říkat Jane.

Jeden komentář u “Jan Řezáč: Web ostrý jako břitva”

  1. Dobrá čtivá knížka. Některé pasáže jsou však protkány nadbytečnými obraty tak, že to čtenáře začne pomalu ale jistě uspávat. Těším se na ostrý web 2.

Komentáře jsou uzavřeny.